Avaleht > Kuupäevikud > 2025 > 11. kuupäevik > Kuidas sündis „Ta lendab mesipuu poole“ – vähetuntud lugu armastatud laulu sünnist

Kuidas sündis „Ta lendab mesipuu poole“ – vähetuntud lugu armastatud laulu sünnist

Üheks Eesti laulupeotraditsiooni südantliigutavamaks ja sümboolsemaks teoseks on kujunenud Peep Sarapiku Ta lendab mesipuu poole. Eesti Vabariigi 100. aastapäeva puhul kosmosesse saadetud ja palavalt armastatud laulu vähetuntud sünnilugu meenutab Valdur Talts, kes laulis Eesti Õpetajate Meeskooris – kooris, kus Sarapik oli pikka aega tegev dirigendina ning hiljem ka peadirigendina. Just selle koori peal katsetas Sarapik oma meeskooriloomingut, ja nõnda sai Talts vahetult osa „Mesipuu“ teekonnast rahva südamesse.

Algne versioon ja ootamatu pööre

Peep Sarapik (1949–1994), keda lähedased tundsid hüüdnimega Pepe, kinkis eesti koorimuusikale ühe tähendusrikkaima laulu – „Ta lendab mesipuu poole“. Kuigi see lugu on pugenud sügavale rahva südamesse ja kuulunud juba aastaid laulupeo lõpuühendkoori repertuaari, ei sündinud see kohe praegu tuntud kujul ega pälvinud alguses ka uuendatud versioonina laiemat tähelepanu.

Eesti Õpetajate Meeskoori (EÕM) asutajaliige ja kauaaegne president Valdur Talts, kes on olnud laulu- ja tantsupidude pühendunud korraldusmeeskonnaliige (astatel 1974–2023) ja pälvinud kodarraha aumärgi, mäletab, et Peep Sarapik tõi 11. jaanuaril 1989 kooriproovi oma uue laulu „Ma lillesideme võtaks“, mille sõnad pärinesid Juhan Liivi luulest; salmiosa samanimelisest luuletusest ja refrään algusega „hing, oh hing“ luuletusest „Ta lendab mesipuu poole“. Taltsi sõnul esitati teost juba sama kuu lõpus, 27.01.1989, Glehni lossis ning see jäi EÕM-i repertuaari, kuid mitte kauaks.

„Sama aasta 30. septembril tuli Pepe proovi ja ütles: „Visake see noot minema!“ ja selle asemel jagas koorile uued noodid,“ meenutab Valdur Talts hetke, kui Sarapik jagas noodilehti, millel „Ta lendab mesipuu poole“ meeskoori seade. Taltsi sõnul tõi Sarapik vahetuse põhjenduseks, et ta olla vanemalt kolleegilt sugeda saanud, kuna „niiviisi laulu kahe luuletuse tekstidest ei kirjutata“. Pole teada, kes see märkuse teinud kolleeg oli, aga Talts teab öelda, et vihje peitub selles, et Sarapik oli toona professor Olev Oja – dirigeerimise õppejõu – kontsertmeister, seega võis see olla tema.

Mesipuu autor Peep Sarapik. Foto: Erakogu

Laulu õppimine esmaesituseks

Taltsi sõnul kõlas Peep Sarapiku „Ta lendab mesipuu poole“ avalikult esimest korda EÕM-i esituses Nõmme Rahu kiriku jõulukontserdil 25. detsembril 1989 – vaid mõni kuu pärast noodi sündi. „Pepe põlemine ja kärsitus oma uute laulude õpetamisel oli meeldejääv. Olles pala laulumeestele ette mänginud, ütles ta: „Sihuke lugu siis!“ ja pani partiide õpetamisele kõva tempo peale,“ meenutab Talts. Seetõttu olid mitmedki tema laulud esiettekandes juba ühe-kahe kuu möödudes noodi toomisest. „Oma laulude meeskooriseadeid katsetas ja kohendas Sarapik just EÕM-i laulumeeste peal ning segakooriseadete n-ö katselabor toimis Eesti Riikliku Kunstiinstituudi kammerkooris, ERKI KK, mille peadirigent ta samuti oli.“

Laulu õppimise ajast meenutab Valdur Talts, et „eks iga dirigent püüab laule interpreteerida enda tõekspidamiste järgi, ja nii ka Pepe, kes nõudis väga selgelt, et Mesipuu laulu refrääni sõnade „hing, oh hing“ esimesed silbid oleksid fortes, aga teised silbid subito pianos. See stiil oli talle armsalt omane ning mitmeski oma laulus kasutatud. Ja kindlasti pidi laul lõppema üha kasvava ja võimsa forte fortissimoga!“

Laul, mis ootas oma aega

Mesipuu jäi alguses justkui lihtsalt üheks uueks koorilauluks. Ajaga siiski selle tähendus kasvas ja 1993. aasta noorte laulupeole valiti see laul segakooride repertuaari. Mõnda aega laulust jälle palju ei kuuldud, aga 1999. aastal valiti see laulupeo lõpuühendkooride lauluks.

Pöördeline hetk saabus 2011. aasta noorte laulupeol, mil „Ta lendab mesipuu poole“ polnud küll ametlikus kavas, ent rahva tungival soovil kõlas see siiski. Kooride skandeerimise peale tõusis dirigendipulti Raul Talmar ja juhatas ühendkoori, kes esitas laulu spontaanselt a cappella. Sellest ajast on „Ta lendab mesipuu poole“ laulude „Koit“ ja „Mu isamaa on minu arm“ kõrval laulupidude püsikava lahutamatu osa.

„Ta lendab mesipuu poole“ sõnad pärinevad 1905. aastal pereajakirjas Linda ilmunud Juhan Liivi luuletusest, millele on varem muusika loonud ka Miina Härma ja Juhan Simm, kuid Sarapiku seade osutus kestvamaks ja jäi rahva südamesse.

Enamat kui „Mesipuu“

Kuigi Peep Sarapik jääb Eesti koorimuusika ajalukku eelkõige kui laulu „Ta lendab mesipuu poole“ autor, oli tema panus muusikasse palju laiem. Valdur Talts toob välja, et ta oli mitmekülgne muusik – dirigent, helilooja, pianist, organist ja kontsertmeister. „Sarapik alustas koorilaulude kirjutamist juba tudengina ning tema esimene suurem teos oli 1973. aastal dirigeerimise lõpueksamil juhatatud „Giordano Bruno tuleriit“. Ta kirjutas kooriteoseid enamasti Hando Runneli ja Juhan Liivi luuletustele, hiljem ka vaimulikele tekstidele.“

Talts toob esile, et Sarapiku väljapaistvamad teosed lisaks Mesipuule on emotsionaalne „Tule mulle“, hingeline „Eestimaa palve“, mille sõnad ta pani kokku ühest rahvalikust ja ansambel Suveniir esitatud samanimelisest laulust Elle Eha-Are sõnadele. „Pepe mahukamad teosed olid „Õhturahu“ ja „Missa Brevis“ („Kellamissa“). Paraku nende ettekannet autor ise enam ei kuulnudki. „Õhturahu“ noodi tõi autor Eesti Õpetajate Meeskoori proovi 17. oktoobril 1994 ja seda laulsid esmakordset tema mõlemad koorid – Eesti Õpetajate Koor ja ERKI Kammerkoor – tema muldasängitamisel Rahumäe kalmistul 17. detsembril 1994. „Õhturahu“ meeskoori esmaettekanne toimus 1. aprillil 1995 Mustpeade Majas ning „Kellamissa“ kõik osad esitas ERKI Kammerkoor esmaettekandena sama aasta kevadel.

Valdur Talts nimetab tuntumate teoste hulgas ka tema meeskoorilaulu „Loits“ (1994), segakooriteost „Rukkivihud rehe all“ (2004) ja laulu „Koduküla, kodumaa“, mis Taltsi sõnul oli trükitud 1985. aasta laulupeo meeskooride noodivihikusse, ent kavva ei pääsenud. „Lisaks kirjutas Sarapik ka soololaule ja instrumentaalmuusikat – sealhulgas teoseid puhkpillidele, tšembalole, tšellole koos oreliga ning klaverile koos flöödi ja viiuliga.“

Peep Sarapik ei jõudnud oma kuulsuse vilju täiel määral näha – ta lahkus 1994. aasta detsembris, kõigest 45-aastasena.

Peep Sarapiku laulude salvestusi ja lisamaterjale:

Autor: Karmen Kaukver