Mida peaks esineja teadma proovide ja peo kohta lauluväljakul? Kes on MUK ja kes on MEK?
Kust leiab info prooviaegade kohta?
Prooviajad on kirjeldatud päevade kaupa laulu- ja tantsupeo kodulehel, esineja info all. Seekord tahame sinnasamasse lisada ka detailsema info juba ette vaatamiseks kollektiivide paigutuse hääle- ja pillirühmade kaupa laval ning söögiaegade kohta. Aegadest rääkides, kindlasti on väga oluline pidada kinni ka ettenähtud söögiaegadest. Kõik söögiajad on sama detailselt läbi kaalutud nagu proovide ajad, arvestades proovide graafikuid ja sööjate arvu.
Kuhu ja millal peaksid koorid kogunema proovi eel?
Traditsiooniliselt lepib iga kollektiiv väljakul kokku enda kogunemiskoha, pesapaiga. Palume olla väljakul 15 minutit enne rivistusaega. Kuna sel peol on rivistuseks planeeritud aeg võrreldes varasemate pidudega teadlikult lühem (10 min), siis on eriti oluline olla varem kohal. Peale rivistust algab kohe lavale liikumine. Rivistutakse häälerühmade kaupa, iga häälerühma tähistab silt. Rivistusel on oluline järgida rivistajate juhtnööre. Otsima peaks oma häälerühma, aga samas püüdma hoida oma koori teiste sama häälerühma liikmetega kokku.
Rivistussiltidel on näha palju lühendeid. Räägi palun nendest natuke.
Hakkasime neid liikide lühendeid sellisel kujul kasutama 2007. aastal. Tundub, et need on hästi juurdunud. Märkan, et ka näiteks teised maakonna peod kasutavad samu termineid. Vanasti oli harjumus kirjutada lühend kahetäheline (NK, SK, LK, MK). Aga just viimane „MK“ tingis selle, et üks täht tuleb ikka vahele leiutada, et oleks aru saada, kas tegu on meeskooriga (MEK) või mudilaskooriga (MUK).

Kuidas seatakse lauljad lavale?
Lauljad seatakse lavale häälerühmade kaupa. Kõigepealt lepitakse kokku liigijuhtidega, kuidas häälerühmad lavale asetuvad. Näiteks, kas lastekoori III-hääl on kaare keskel või tuletorni pool. Seejärel võtame registri järgi välja iga häälerühma lauljate arvu, vaatame igat liiget unikaalselt ehk me tõepoolest arvestame kõikidega. Seejärel arvutatakse, kui suurt ruumi üks või teine häälerühm vajab. Lõpuks on veel kõige olulisem loogika ehk see, mis järjekorras hääle- ja pillirühmad lavale lähevad. Lavale ja lavalt maha liikumisel on oluline väga tähelepanelikult järgida rivistusmeeskonna juhiseid.
Esimest korda me ei proovi paigutada kogu täiskasvanute liikidega ühendkoori laulukaare alla, kuna 2019. aasta pidu näitas, et nii tekib ohtlik ruumipuudus. Seepärast paigutatakse osad häälerühmad teadlikult laululava ette platsile. Siinkohal palume kõiki lauljaid, et te oleksite selle otsuse osas mõistvad. Teiseks, et te jälgiksite eriti hoolikalt juhatavat dirigenti. See on kunstilises mõttes keeruline ja riskantne otsus, aga inimeste tervis tuleb seada esikohale.
Mida peaks teadma enda heaolu säilitamise jaoks?
Kunagi pole vähe korrata seda, et tarbida tuleks rohkelt vett, nii proovide kui esinemise eel. Samas tuletan meelde, et proovis lavalt lahkudes jääks ka järgmisele liigile puhas laululava. Laulukaare all kehtib alati reegel – kui sinul endal või kellelegi su lähedal on halb olla ja ta vajab esmaabiosutajat, tuleb lehvitada lauliku tagumist sisekaant. Nii märgatakse hädaolukorda. Eriti panen seda südamele mudilaskooride ja poistekooride saatjatele, kes tulevad lauljatega lavale, et ka neil oleks laulik käepärast, kuna sageli laulavad lapsed peast.
Rivistussiltide lühendite tähendused
MUK – (valik)mudilaskoorid, LAK – lastekoorid,
POK – poistekoorid, POSK – poistesegakoorid, NAK – naiskoorid, MEK – meeskoorid, SEK – segakoorid, PP – puhkpilliorkestrid
SO – sümfooniaorkestrid
Autor: Lisl H. Mikko