Kuraator laulu- ja tantsupeo eelproovide keerises

Tihedas eelproovide virr-varris püüdsime kinni Tartumaa kuraatori Astrid Halliku, et uurida, milline näeb välja kuraatori tööpäev eelproovis ning mida põnevat võib selles tohutult vastutusrikkas ametis ette tulla.

Eelproovid on oluline etapp laulu- ja tantsupeo ettevalmistuses, kuid nende viperusteta toimimiseks algab kuraatori töö juba pikalt enne, kui lauljad, tantsijad ja rahvamuusikud eelproovi jõuavad. Eelproovide sujuvaks läbiviimiseks on kuraatori tööriistaks laulu- ja tantsupeo register, kuhu sisestatud andmete põhjal planeeritakse kooride, tantsurühmade ja rahvamuusikute proovide ajad ja toimumiskohad.

Tartumaa kuraatori sõnul on registri andmete täpsus ülioluline, sest just sellest sõltub kogu eelproovi korraldus. Näiteks jaotatakse andmete põhjal koorid häälerühmadesse, kus dirigent peab täpselt määrama, kes on sopran, alt, tenor, bariton või bass. „Kooriproovi läbiviimisel on kiirus võtmetähtsusega, kui korraldaja teeb valearvestuse ja tuleb hakata inimesi ümber paigutama, kulutab see asjatult energiat ning võib tekitada lisastressi juba niigi laetud olukorras,“ selgitab Hallik.

Astrid Hallik. Foto pärineb Tartu omavalitsuste liidu veebilehelt

Kui ruumide planeerimine on tehtud ja kollektiivide juhendajatele eelproovide ajad registrisse kantud, ootab kuraatorit ees mitmekülgsete ülesannete jada. Kooriproovidesse tuleb otsida klaverisaatjad ning orkestrite proovidesse tellida suuremõõtmelised pillid: „Interpreedid tulevad proovi vaid nende pillidega, mida nad reaalselt üksi tassida suudavad, timpaneid keegi kaenlas ei kanna,“ kirjeldab kuraator. Tantsijate eelproovide eel vaatab kuraator üle kõik põrandad, palub koolidelt põrandapesu moppe ja peseb tantsuproovides põrandad, sest rahvariietest eralduv tolm ja liivaterad teevad põranda väga libedaks. 

Eelproovi kulisside taga

Rahvariietest proovipõrandale jäänud tolmurull

Eelproovi päeval hoolitseb kuraator kõige praktilise eest – alates loomingulise meeskonna kohvipausidest pikal proovipäeval kuni nimekirjade ja protokollide printimiseni, et ettelaulmised ja -tantsimised saaksid korrektselt dokumenteeritud. „Lauljate eelproovis on kuraator kui stjuardess laval, komplekteerides saali vastavalt erinevate liikide vajadustele,“ kirjeldab Hallik. Sama kehtib ka tantsuproovides, kus kuraator juhatab rühmad riietusruumidesse ja aitab tantsijatel koolimajas paremini orienteeruda. Kui keegi tantsuproovis vigastada saab, on just kuraator see, kes leiab kiiresti lahenduse – olgu selleks külmakott, kreem või lihtsalt toetav sõna.

Kui proovi melu vaibub, koristab kuraator saali, korjab kokku mahajäänud veepudelid ja laulikud ning kogub garderoobist unustatud mütsid, sallid ja pusad. Ta pildistab leitud esemed üles ning saadab pildid kollektiivijuhtidele. „Paraku leiavad esemed oma omaniku harva,“ nendib Hallik.

Eelproovi päeva lõpetab protokollimine, mis on eriti oluline just lauljate proovides, kus kooride koosseisud võivad olla väga suured. „Protokolli tuleb kirja panna kooriproovis osalenud inimeste arv, sest endiselt kehtib vanasõna „usalda, aga kontrolli” ning lõplikult pääsevad peole need, kes kõik oma noodid eelproovis ära laulsid,“ ütleb kuraator. Samas tempos kordub eelproovi päev Tartumaa kuraatori jaoks veel 32 korda, mille jooksul viiakse läbi 57 proovi.

Autor: Greta Perolainen